viernes, 27 de agosto de 2010

ejercicio de la unidad 4

It's like something out of a bad Cher song. French President Nicolas Sarkozy's conservative government continued its planned deportation of 700 Roma — otherwise known as Gypsies — on Aug. 26 by sending two additional airplanes full of them back to Romania. Police have been dismantling Roma camps and offering 300 euros ($382) to anyone willing to leave voluntarily. French polls show that the nation is divided by the expulsion tactics, while both human rights groups and religious leaders, including Pope Benedict XVI, have spoken out against the move. But who are these Gypsies? And why does everyone seem to hate them?


(Read "Anger as Sarkozy Targets Roma in Crime Crackdown.")



The term Gypsy is short for Egyptian, although ethnically, Gypsies actually originally came from India. They left their homeland sometime during the 11th century, probably as a result of Muslim invasions, and have never returned. By the 14th century, they'd entered Eastern Europe, whose residents somehow got the impression that they came from Egypt (hence the nickname). Although they rarely show up on official censuses, today's Gypsy population is estimated to be between 2 million and 5 million. Most of them live in Slavic-speaking countries such as the Czech Republic, Bulgaria and Romania. Yet despite centuries of Gypsy presence, Europe has never accepted this oft nomadic ethnic group and has enacted systematic purges of varying severity since they first arrived on the continent. Evidence of discrimination can be found just by looking at our language: when we cheat someone out of money, we "gyp" them. Gypsy moths are parasitic, and gypsy cabs operate illegally. And though many Roma still use the slang term — Britain's Gypsy Council is a self-organized association of so-called travelers — others regard gypsy as an insult despite its wide use and prefer Roma, or sometimes Romani.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Homework: Técnicas de lectura: Predicción, deducción, scanning y skimming :Homework: Técnicas de lectura: Predicción, deducción, scanning y skimming Predicción, deducción, Skimming Seleccione un texto que tenga una imagen. Observe la imagen y conteste las siguientes preguntas. De acuerdo al título y la imagen, ¿cuál cree usted que es el tópico que está a punto de leer? ¿Cuál es la idea general del texto? ¿Que palabras se repiten? ¿Que palabras se parecen al español? ¿Cuales son las palabras en negrita, el titulo, subtitulo o gráficos que te ayudan a entender el texto? ¿De qué trata el texto? Lee el primer párrafo y el último o la ultimas ideas del último párrafo. Scanning Seleccione un texto y escribe 4 preguntas puntuales sobre fechas, sitios, etc) (utiliza una biografía referente a algún autor de tu área de experticia)) Indica cuales son los marcadores de definición, marcadores de tiempo, y marcadores de secuencia presentes en tu texto

Técnicas de lectura:
1. de acuerdo al título y la imagen cuál cree ustedque es el tópico que está a punto de leer?
    El tópico trata sobre la expulsión de inmigrantes rumanos de Francia los cuales fueron expulsados por orden del presidente Zarkozy, enviando a 700 gitanos en avión los cuales formaron campamentos en la ciudad de Roma vïa a Rumania.

¿Cuál es la idea general del texto?
   La idea general del texto es el proceso de desplazamiento o expulsión que han sufrido unos grupos de personas pertenecientes a la raza gitana en europa en este caso se trata  de grupos de gitanos provenientes del país de Rumania y que se establecieron en Francia pais del cual han sido expulsados por orden del presidente de ese pais. Se describe a la raza gitana como proveniente de la India  pero el término proviene del egipcio, es una raza o grupo que no tienen una tierra o país fijo andan nómadas desde hace once siglos
en el siglo catorce se establecieron en europa del este, se estima que hay una población aproximada de 2 a 5 millones ,y tienen o hablan la lengua eslava que predomina en paises como Rumania, Bulgaria , y la antigua república checa.Se cree que fueron de los primeros grupos llegados a europa, ellos siempre han sufrido discriminación y son vistos como personas ilegales en muchos paises
¿Que palabras se repiten?
  gipsies, gipsy, groups,
¿Que palabras se parecen al español?
  Europe, egipcian, Roma, police, India, centurie, evidencie
¿Cuales son las palabras en negrita, el titulo, subtitulo o gráficos que te ayudan a entender el texto?
 
¿De qué trata el texto? Lee el primer párrafo y el último o la ultimas ideas del último párrafo.
  El texto trata sobre la deportación de grupos de gitanos establecidos en Francia y da una reseña acerca del origen de esta raza y su desplazamiento por Europa.En el último párrafo se describe como esa raza es errante no tienen tierra fija son vistos como parásitos e ilegales hay una gan población de ellos en Europa del este hablan el idioma eslavo y  en forma general son discriminados utilizando muchas veces la palabra gitano para referirse de manera despectiva a algo ilegal o mal hecho



Scanning. Seleccione un texto y escribe 4 preguntas puntuales sobre fechas, sitios, etc) (utiliza una biografía referente a algún autor de tu área de experticia))
 

Biography


Fayol was born in 1841 in a suburb of Istanbul, Turkey, where his father, an engineer, was appointed superintendent of works to build a bridge over the Golden Horn[1] (Galata Bridge). They returned to France in 1847, where Fayol studied at the mining school "École Nationale Supérieure des Mines" in Saint-Étienne.



When 19 years old he started as an engineer at a mining company "Compagnie de Commentry-Fourchambeau-Decazeville" in Commentry. He became director in 1888, when the mine company employed over 1,000 people, and held that position over 30 years until 1918. By 1900 the company was one of the largest producers of iron and steel in France and was regarded as a vital industry.[1]



In 1916 he published his experience in the book "Administration Industrielle et Générale", only a few years after Frederick Winslow Taylor had published his theory of Scientific Management.


1.Cuándo nacio Henri Fayol? 
   Fayol was born in 1841

2. Dónde estudió?
   Fayol studied at the mining school "École Nationale Supérieure des Mines" in Saint-Étienne.

3. Cuál fue su carrera?
    He is ingineer
















Unidad numero 4


Ejercicio 4: Patrones de Organización de un Párrafo



A. Seleccione un texto relacionado con su área de experticia. Lea el texto y extraiga las definiciones y los marcadores del discurso.

Portal:Neuroscience


From Wikipedia, the free encyclopediaJump to: navigation, search

Wikipedia portals: Culture · Geography · Health · History · Mathematics · Natural sciences · People · Philosophy · Religion · Society · Technology



edit THE NEUROSCIENCE PORTAL

Shortcut:

WP:NEURO

Neuroscience is a scientific discipline that studies the structure, function, development, genetics, biochemistry, physiology, pharmacology, pathology of the nervous system, and psychology. Traditionally it was seen as a branch of biological sciences. However, recently there has been a convergence of interest from other disciplines, including computer science, statistics, physics, philosophy, mathematics, and medicine. The scope of neuroscience has now broadened to include any systematic scientific experimental and theoretical investigation of the central and peripheral nervous system of biological organisms. The methodologies employed by neuroscientists have been enormously expanded, from biochemical and genetic analysis of dynamics of individual nerve cells and their molecular constituents to imaging representations of perceptual and motor tasks in the brain.

Furthermore, neuroscience is at the frontier of investigation of the brain and mind. The study of the brain is becoming the cornerstone in understanding how we perceive and interact with the external world and, in particular, how human experience and human biology influence each other. It is likely that the study of the brain will become one of the central intellectual endeavors in the



1. Definiciones del texto:2. Marcadores de discurso
 




B. Seleccione otro texto relacionado con su área de experticia y extraiga los marcadores de secuencia u ordenamiento del tiempo.
Similarly, in 1940 David Wechsler described the influence of non-intellective factors on intelligent behavior, and further argued that our models of intelligence would not be complete until we can adequately describe these factors.[3] In 1983, Howard Gardner's Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences[5] introduced the idea of multiple intelligences which included both Interpersonal intelligence (the capacity to understand the intentions, motivations and desires of other people) and Intrapersonal intelligence (the capacity to understand oneself, to appreciate one's feelings, fears and motivations). In Gardner's view, traditional types of intelligence, such as IQ, fail to fully explain cognitive ability.[6] Thus, even though the names given to the concept varied, there was a common belief


Marcadores de Tiempo : in

Tipo de texto : narración

Idea general del texto:
El texto trata sobre el estudio o investigacion de la inteligencia y la conducta también habla sobre la teoría de las inteligencias múltiples desarrollada por el investigador Howard Gardner el cual vio la relación que hay entre ellas y inteligencia emocional ya que él dentro de su teoria de las inteligencias menciona a la inteligencia interpersonal que trata sobre la capacidad de conocer los deseos , motivaciones e intencionesde las demás personas

No hay comentarios:

Publicar un comentario